Valentin Danielescu, co-fondator 4 Coaching & Beyond: Au fost necesare câteva decenii de succese și eșecuri să conștientizăm că întrebările sunt uneori mai importante decât răspunsurile.

0
Valentin Danielescu, co-fondator 4 Coaching & Beyond
Valentin Danielescu, co-fondator 4 Coaching & Beyond

4 Coaching & Beyond a pornit, într-un an extrem de provocator, ca o inițiativă agregatoare cu obiective legate de democratizarea unor procese de dezvoltare de business sub guvernarea autenticității: cultură organizațională, coaching, consultanță, training și mentoring. Ne-am propus să-i descoperim pe Cristina Velio, Mădălina Cobăleanu, Remus Bucur și, nu în ultimul rând, Valentin Danielescu, fondatori ai acestui concept și le-am adresat succesiv câte o întrebare. Înainte să vedem ce au răspuns, vă divulgăm ceva din discuțiile libere avute cu cei patru. Diversitatea formării și a experienței lor asigură o paletă largă de expertiză (de la diferențe culturale aplicabile în business și leadership până la structuri interne, organizare de activitate și cultură organizațională) care poate fi prezentată și încorporată în strategia de creștere a companiilor (fie ele IMM-uri care își propun un salt valoric, fie multinaționale consolidate care își propun armonizări sistemice între culturi și linii de business) cu rezultate pe termen mediu și lung.

C&B: Ce este Portalul 4 Coaching & Beyond și care este utilitatea lui?

Remus Bucur: „Portalul 4 Coaching & Beyond este un spațiu virtual care permite întâlnirea cu cei patru fondatori, atât din perspectiva descriptivă (câteva cuvinte despre cine sunt, profilele de LinkedIn și de ICF – International Coach Federation), cât și din perspectiva de mod de gândire (mindset), prin intermediul articolelor publicate în fiecare săptămână, pe teme actuale, în zona de blog.

De multe ori, în special în perioade de criză (precum cea pe care o traversăm acum), companiile se orientează exclusiv pe supraviețuirea cu orice preț, punând eficiența pe locuri inferioare. Departe de a fi un aspect negativ, această prioritizare (”cu orice preț”) permite existența unor ineficiențe sistemice de multe ori necuantificate de către antreprenor sau factorul decizional. Pe termen mediu și lung, aceste ineficiențe au tendința de a se croniciza și împământeni ca status-quo pentru majoritatea generațiilor de angajați.

Remus Bucur, co-fondator 4 Coaching & Beyond

4 Coaching & Beyond își propune să democratizeze aceste procese de business prin definirea (și de-mistificarea) câtorva componente cheie: accesibilitatea serviciilor și a conceptelor teoretice cu impact în business, identificarea specifică a obiectivelor (atât de business cât și organizaționale), clarificarea modului în care aceste obiective pot fi atinse,  definirea soluției specifice de care are nevoie clientul și nu în ultimul rând ce este și ce nu este posibil.

De pildă, o bună parte din ineficiența activității este fragmentarea excesivă, aparența că ”multi-tasking”-ul aduce beneficii mari. Nimic mai fals, fragmentarea sub formă de multi-tasking aduce după sine o redundanță uriașă a activității și timpilor de reluare.”

C&B: Când s-a născut idee și cum ați ajuns la această formulă?

Cristina Velio: „Ideea conceptului originează în 2018, însă povestea cunoașterii fondatorilor începe spre finalul lui 2013. Două locuri de muncă, ambele substanțial competitive, ne-au facilitat întâlnirea și timpul necesar să ne dăm seama de valorile și credințele comune.

De-a lungul anilor am construit o relație de încredere și respect reciproc ce ne-a permis să aducem în grup calitățile pe care ni le-am crescut de-a lungul formării profesionale. Fără îndoială, însă, este faptul că factorul decisiv în această alianță a fost identificarea unor mentori comuni, impecabili atât din punct de vedere profesional cât și deontologic, în vara lui 2016.

Anii ce au trecut (2018 cu prima iterație de idee pentru acest concept și 2019 cu o a doua iterație, timidă de altfel) au avut rolul de a constitui o masă critică de energie și experiență care au dus la consolidarea conceptului cu o tenacitate izvorâtă din presiunile primăverii anului 2020. A fost momentul regăsirii reciproce, al identificării în totalitate cu scopul propus.

După aproximativ 6 luni am identificat oportunități absolut fantastice de reinventare a modului în care facem business, în care ne poziționăm față de clienți sau în care ne uităm la modul nostru de a gândi proiectele personale. O bună parte dintre aceste subiecte sunt tratate incipient pe blogul nostru în speranța de a genera suficientă curiozitate în audiența noastră. De aici și ideea de democratizare a proceselor de dezvoltare.

Cristina Velio, co-fondator 4 Coaching & Beyond

În esență, această democratizare propune o transparență completă și autentică față de relaționarea dintre client și obiectivele sale. Deși legătura pare directă și consolidată, de multe ori procesul de gândire al factorilor decizionali este influențat de aspecte subiective sau dificil de identificat/cuantificat fără un instrument de conștientizare. În definitiv, fiecare dintre noi trecem prin momente în care avem nevoie de sprijin, indiferent dacă această nevoie este generată de o provocare pe plan profesional sau personal. Cu atât mai mult, 2020 a adus o componentă puternică de destabilizarea a puterii de concentrare a factorilor decizionali.

Ne-am propus să abordăm fiecare client prin prisma specificului său, luând în calcul contextul curent: dacă până spre finalul lui 2019 mediul de afaceri se confrunta exclusiv cu competitivitatea într-un mediu concurențial, 2020 pune în prim-plan confruntarea cu un mediu volatil, guvernat de forțe non-competiționale, fundamentate pe conservatorism și protecție socio-politică. Considerăm că, așa cum parametrii de funcționare s-au schimbat radical, în 2021 este necesară o intervenție radical diferită față de ceea ce au cunoscut business-urile până în era COVID-19. Și aici apărem noi.

Ne fundamentăm fiecare propunere de colaborare printr-o  ofertă generoasă și prietenoasă pentru fiecare verticală de business, fiecare tip de afacere sau de livrare de valoare (de pildă, entități non-profit).

Ne concentrăm eforturile spre livrarea de valoare, mai puțin spre eforturi de marketing – motiv pentru care poate nu suntem întotdeauna maxim expliciți în capabilitățile noastre.”

C&B: Care erau viziunile dumneavoastră în copilărie/adolescență și care sunt acum?

Valentin Danielescu: „În copilărie auzeam din când în când clasicul “Ce vrei să te faci când vei fi mare?” mai degrabă conversațional decât productiv, la care nu știm cât de des răspundeam. Și cu patru versiuni diferite de răspuns (de la pilot de avioane și veterinar, la astronaut și comandant și terminând cu fotbalist), aveam viziuni diferite despre ce vrem să devenim. Atât între noi, cât și față de noi.

Zeci de ani mai târziu, întrebarea pare că vine din sensul opus: Ce vrei să obții, acum că ești mare? Transformarea paradigmei dinspre un ROL (ce vrei să te faci?) către impact (ce vrei să obții?) aduce o poziționare complet diferită față de rolul din societate pe care suntem dispuși să ni-l asumăm.

În copilărie niciunul dintre noi nu știa că exista coaching, iar sistemul educațional (puternic orientat spre soluții, nu spre întrebări/descoperire) nu a avut darul de a ne potența în această direcție. Au fost necesare câteva decenii de succese și eșecuri, de educație by-doing și de expunere multi-culturală să conștientizăm faptul că întrebările sunt poate mai importante decât răspunsurile. Iar emergența pieței forței de muncă din România, ne-a potențat să ne exersăm, într-un fel sau altul, skill-urile de coaching pe care le-am descoperit, ulterior, în școli de profil.

Experiențele noastre – cele personale și cele de business – ne-au adus în această convergență  în care punctul de focus a devenit Clientul. Cu C mare.”

C&B: Cum a influențat/influențează Criza Pandemică activitatea dumneavoastră?

Mădălina Cobăleanu: „Pandemia ne-a potențat să ne amintim de ceea ce ne leagă. Și ne-am redescoperit: unii prin România, țintuiți în scaunele de la biroul de acasă, alții surprinși de vacanțe prin țări străine, fapt care ne-a provocat la maxim răbdarea (3-4 luni în lockdown departe de casă) și abilitățile de gestiune financiară.

Astfel, 4 Coaching & Beyond s-a materializat din ideile anului 2018 și a devenit un punct de sprijin atât pentru fondatori cât și pentru cei ce conștientizează necesitatea însoțirii în aceste vremuri nesigure. Pentru noi, momentele de criză au devenit momente de pivotare spre un ”altfel” și vrem să folosim această expertiză pentru a fi alături de alți profesioniști care se reinventează. O spunem așa, pentru a evita clișeele corporatiste care sunt iritabile pentru o bună parte a pieței.

Mădălina Cobăleanu, co-fondator 4 Coaching & Beyond

Acum suntem în punctul în care putem să construim o comunitate de oameni care vor să folosească această oportunitate să crească și ei și business-urile lor. Suntem de părere că perioada aceasta ne-a schimbat pe toți, ca oameni, și credem că ne-a arătat foarte multe dintre aspectele pozitive ale noastre ca specie. Coaching-ul este unul din instrumentele pe care le punem la dispoziție partenerilor noștri și care are darul de a explora adânc aceste aspecte, și pe care îl acompaniem de alte metodologii orientate spre creșterea mediului de afaceri.”

C&B: Ce sfaturi aveți pentru cei aflați la început sau indeciși?

Cristina Velio: „Să exploreze în permanență oportunități de a-și atinge scopul, să caute like minded people, să-și facă un plan și să aibă curaj să pornească la drum. Apoi sa fie pregătiți să învețe constant, poate din eșecuri mai mult decât din succesele pe care le vor avea.”

C&B: Cum se văd Societatea și Antreprenoriatul din România în viziunea dumneavoastră?

Valentin Danielescu: „România este un tărâm al tuturor posibilităților. Suntem o entitate emergentă (atât din punctul de vedere al  pieței forței de muncă cât și a oportunităților de dezvoltare de afaceri), fapt care ne conferă multiple oportunități de creștere, învățare și influență. Vorba aceea: dacă noi am putut…

Probabil una dintre componentele des ignorate sau subestimate este aceea a influenței. Avem posibilitatea de a influența modul în care generațiile viitoare sunt educate/formate, fie direct prin implicare în livrarea unui curriculum corect, fie indirect prin influențarea modului în care programa oficială este creată. Aici, probabil, mai avem de învățat și de depus eforturi.

Un aspect important de luat în seamă este acela al diferențelor culturale dintre generații. Dacă la începutul anilor 2000 (pe vremea când pe Str. Fabrica de Glucoză trecea câte o Dacia 1310/1400 la fiecare 40 de minute!), job-urile erau marketate în rubrica unui ziar național (varianta print), azi ai opțiunea de a găsi multiple opțiuni pe platforme social media (LinkedIn, Facebook, Instagram etc), unele tranzitând hotare sau continente/oceane. Dacă, în anii 2000 pauzele din activitate erau preponderent cele de țigară (eventual pe scara clădirii), azi pauzele apar (poate în mod involuntar) la un simplu scroll pe Facebook, Instagram sau WhatsApp. Dacă mai și fumezi, cantitatea de pauze poate crește prin așteptarea liftului, deplasarea la locul desemnat pentru fumători și revenirea la birou.

Nu ne propunem să demonizăm generațiile sau preferințele de mod de lucru – suntem siguri că fiecare își identifică rolul în societate sub o formă sau alta. Ceea ce propunem noi este o conștientizare a realității și implementarea unui mod de lucru care să ia în calcul cât de diverși suntem.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here