De la singur și angajat la soț și partener. Cosmin Bejan și-a găsit femeia perfectă.

0
Cosmin Bejan
Cosmin Bejan
[Total: 2    Average: 5/5]

Sunt Cosmin Bejan, o persoană foarte logică și pragmatică, ceva ce contrazice stereotipul clasic al designer-ului, cel puțin din câte am auzit. În primul rând, mă vad mai mult Designer decât Creative Director. Ultima dintre ele fiind mai mult o activitate managerială și în mai mare parte conceptuală decât practică. Cea mai grea parte este munca de convingere. În domeniul asta trebuie să fii în stare să îți susții conceptul și să iți argumentezi solid alegerile fiindcă în proporție de minim 60% vor fi atacate/contrazise. Când vine vorba de partea practică, am stat uneori și două zile până am găsit resursele de bază potrivite iar conceptul este cel mai lung și anevoios drum pe care trebuie să-l iei până te lovește inspirația. Chiar și când vine vorba de partea practică e nevoie de muncă de convingere deoarece nimeni nu înțelege de ce nu poate fi terminat livrabilul înainte de deadline.

Inițial am pornit cu ideea unei cariere în inginerie având înclinații spre matematică și științe aplicate combinate cu o gândire foarte practică. Ajuns în anul ÎI la Politehnica mi-a fost oferit un post entry level în cadrul unui ONG înființat de catedra facultății și acolo am dat prima oară de Photoshop. Am descoperit că mi-am intrat în mână foarte ușor și relativ rapid iar la îndemnurile prietenilor am săpat mai adânc și am continuat și cu alte programe din suita Adobe. Părinții au fost cei mai mari sceptici, dar asta a fost cel mai bine fiindcă dacă as fi cedat la presiunile lor nu ar fi fost de mine un viitor în domeniul ăsta așa că testul lor a fost pe măsura. Pe tatăl meu l-am convins mai din timp dar după aproape zece ani am reușit să o conving și pe mama mea iar bucuria momentului a meritat. Agenția a apărut ca o dorință de a face lucrurile altfel. Și eu și Ana, soția/partenera mea, venind cu experiența muncii în cadrul unor agenții de publicitate am pornit Egghead Advertising în ideea de a elimina lipsurile prezente în industrie și educarea clienților pe care îi avem și celor potențiali în ceea ce privește parteneriatul unei companii cu o agenție de publicitate. Până acum a mers bine, dar ne dorim să pornim câteva acțiuni de educare și awarness mai mari țintite spre startup-uri în ideea de a construi și a asigura pe viitor parteneriate sănătoase și profitabile între companii și agenții de publicitate.

Viața m-a dus la ceva vizibil, palpabil

Poate că pare bizar, dar când eram copil îmi doream sa devin paleontolog. Din fericire nu îmi petrec zilele acoperit de pământ bătut de soare. Viața m-a dus la concluzia că țelul meu este de a face ceva vizibil, palpabil. Scopul final pentru toată munca mea este ca într-o bună zi să îmi pot folosi îndemânarea și experiența pentru a desfășura activități cu un impact social semnificativ. Știu că munca asta poate fi considerata un pic îndoielnică din punct de vedere moral dar chiar consider ca se poate descoperi o formula de advertising pentru ONG-uri sau instituții care susțin cauze demne dar care poate dispun de fonduri limitate, sau nu au din start în minte un buget pentru publicitate sau poate pur și simplu nu s-au gândit că asemenea servicii îi pot beneficia în vreun fel.

Lucrurile mici îți rămân în memorie

De cele mai multe ori experiențele și întâmplările de la începutul drumului sunt cele care ne sunt mai adânc întipărite.

O întâmplare pozitiva care a rămas cu mine este atunci când am ajutat la început de cariera un brand din domeniul muzicii, al cărui manager ne-a fost și ne-a rămas prieten. Urmau să cânte în cadrul festivalului George Enescu în 2014 și ne-au rugat dacă le putem pregăti un vizual care sa apară în timpul numărului lor pe panoul digital. Trebuie să recunosc că satisfacția lor cuplată cu imaginea vizualului nostru pe scena festivalului chiar a fost un moment de mare bucurie. Detaliile din lucrurile mici, dar pe care le faci cu plăcere, sunt cele care iți rămân de cele mai multe ori în memorie.

Una negativa, din păcate sunt multe și care de regula se tot repeta cum de altfel se întâmpla în orice domeniu. Sincer preferăm să nu ne concentram prea mult pe ele deoarece riscăm după aceea să nu apreciem momentele frumoase.

Un singur factor deosebește un designer

Experiența m-a învățat că sunt foarte multe moduri de a fi sau a deveni designer, din păcate exista un singur factor care deosebește un designer bun și anume gustul. Asta separa un designer bun de unul „mecanic” și în același timp va defini și stilul respectivului designer. Știu că pare un pic separat de concept dar asta chiar spune totul despre tine în materie de estetic și cât de multă afinitate ai către această latură, dacă observi că gustul tău se aliniază cu practicile bune din domeniu și cu designul de calitate e un indicativ bun că merită să-ți încerci mâna.

Al doilea sfat și probabil cel mai important soft skill pe care îl poți dobândi sunt nervii de otel, credeți-mă veți avea nevoie de ei.

Rațional vs Sentimental se numește etică

Pentru mine câmpul de bătălie se numește etica. Etica profesională dictează că orice client trebuie preluat și servit indiferent de ocupație fără a discrimina. Toate bune și frumoase dar ce se întâmpla atunci când domeniul de activitate sau valorile propriu-zise ale clientului deviază fata de ale tale?! Acum câțiva ani am citit despre un designer tânăr din Singapore numit David Goh care a deschis într-un mod foarte public și vocal discuția despre etica în design pentru studenți și profesioniști la nivel național. El punea accent pe același concept pe care îl aplicăm și noi în agenția noastră astăzi, pentru cele mai bune rezultate și pentru a garanta satisfacția clienților tăi, trebuie să vă potriviți. Ca în oricare alt fel de relație și cele profesionale pot fi afectate de valorile parților implicate. Cei care sunt la început de drum ori cu munca de tip freelancer sau își pornesc o agenție/studio nu trebuie să piardă din vedere și să-și găsească un echilibru între aceste 2 concepte, nu trebuie să discriminezi dar în același timp ai dreptul de a selecta clienții.

Agențiile practic supraviețuiesc din recomandări și clienți mulțumiți și nu vei putea oferi unui client serviciile tale la calitatea lor cea mai bună dacă pur și simplu nu vă potriviți.

În ultimii ani s-au văzut niște îmbunătățiri

Un spectru foarte larg dar voi încerca să le acopăr pe cat posibil. Într-un cuvânt, le-aș identifica drept arii aflate în recuperare față de occident și restul Europei. Voi încerca să mă rezum mai mult la caracterizarea lor în ceea ce privește domeniul publicității. În ultimii ani s-au văzut niște îmbunătățiri destul de mari atât în mentalitatea clienților față de cum ar trebui să funcționeze relația unei companii cu o agenție de publicitate deoarece este diferită față de alți prestatori de servicii, metodologia aplicată de agenții dar și tehnologiile și conceptele noi pentru Romania care au apărut în ultimii ani.

Afacerile mi se pare că, cel puțin în formula actuală, ar putea beneficia de un pic mai mult ajutor din partea guvernului. În mod ironic băncile și alți finanțatori privați fac demersuri semnificative pentru a asigura atât un capital de start dar și un minim de pregătire celor doritori de antreprenoriat.

Carierele sunt într-un loc ok, se poate mai bine, dar dacă vrei să începi într-o agenție trebuie să începi devreme și de regulă este bine să nu te muți prea mult între agenții deoarece în fiecare trebuie să o iei de la capăt în majoritatea cazurilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here