Octavian-Constantin Olaru, director executiv Annabella Retail: Afacerile cu vechime și capital vor rezista, cele noi… destul de greu.

0
Octavian-Constantin Olaru, director executiv Annabella Retail
Octavian-Constantin Olaru, director executiv Annabella Retail

Octavian-Constantin Olaru este Executiv în Retail, Resurse Umane, Admin, Logistică și Gestionare Stocuri de aproape 10 ani. Timp de opt ani, între 2012 și 2020 a lucrat pentru o multinaționala de top (Lidl România), iar din 2020 până în prezent, pentru retailerul 100% românesc, Annabella Retail. A avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări și am profitat de ocazie pentru a descoperi lucruri interesante din viață și activitate.

C&B: Faceți o descriere sau definiți activitatea dumneavoastră!

Octavian-Constantin Olaru: Activitatea mea este orientată către partea operațională a rețelei de magazine Annabella, de la optimizarea proceselor din departamentele Vânzări, proceselor de Recrutare, Training și Dezvoltare în cadrul departamentului Resurse Umane și până la procesele logistice din depozitele Annabella,  fiind responsabil de planificarea, urmărirea și realizarea indicatorilor de performanță ai rețelei de magazine.

În linii mari, acționez ca partener în luarea deciziilor de business pentru Directorul General și pentru Directorul General Adjunct.

C&B: Cum sună povestea carierei dumneavoastră?

Octavian-Constantin Olaru: Cariera mi-am început-o în urmă cu 11 ani, mai exact în Ianuarie 2011 – în cadrul Lidl Germania, ca Șef de Vânzări – Trainee, unde m-am pregătit pentru deschiderea Lidl România și preluarea fostelor magazine Plus.

Până în 2016 am ocupat diferite funcții de conducere în cadrul Lidl România – ca director de departament Administrativ și HR, respectiv director de Vânzări. În 2017 am intrat într-un program internațional de dezvoltare pentru poziția de Director Regional, ocupând funcția de Director de Vânzări în cadrul Lidl Irlanda de Nord – eram responsabil de operațiunile de vânzări din magazinele Lidl din Belfast și împrejurimi.

În 2018 am revenit în țară unde am ocupat funcția de Director Regional al Centrului Logistic Lidl din Chiajna, fiind responsabil de 58 de magazine Lidl, o echipă de 8 directori de departament și 22 de manageri.

În 9 ani de experiență, atât națională cât și internațională într-o companie ca Lidl, am avut ocazia să mă dezvolt atât ca și cadru de conducere cât și ca persoană. Mi-am dezvoltat cariera și m-am maturizat odată cu Lidl România.

Inevitabil, am întâlnit “pe traseu” diferiți oameni care m-au influențat într-un mod pozitiv, oameni care mi-au arătat și alte căi de a mă dezvolta, de a face carieră.

Primii sunt părinții, care m-au îndrumat și m-au susținut să termin facultatea și ulterior au avut răbdare cu mine să-mi găsesc calea potrivită.

Pe următorii i-am cunoscut în timpul facultății și de la ei am primit îndrumarea si motivația să învăț mai mult, „să trag de mine”, iar acum o parte din ei îmi sunt cei mai buni prieteni.

Un rol esențial în carieră l-a avut compania Lidl și oamenii de acolo. Toți superiorii mei, români sau străini pe care i-am avut de-a lungul celor 9 ani petrecuți în multinațională și-au lăsat amprenta asupra modulul meu de a lucra și de a gândi.

Cu toate acestea, cel mai important rol l-a avut soția mea. Ea a fost cea care m-a susținut necondiționat în fiecare etapă a carierei și în orice decizie pe care am luat-o referitor la carieră.

În Februarie 2020 – am luat decizia sa părăsesc compania Lidl și am dat curs unei experiențe noi în cadrul Annabella Retail – retailerul românesc 100% condus de soții Dorina și Dan Mutu.

Toate aceste întâmplări și acești oameni mi-au condus pașii mai departe, spre ceea ce sunt acum.

C&B: Care erau viziunile dumneavoastră în copilărie/adolescență și care sunt acum?

Octavian-Constantin Olaru: În copilărie visam să joc teatru, să devin actor. Ulterior, adolescența mi-am petrecut-o cu gândul că voi fi polițist – era o modă la vremea aceea, să aspiri la o carieră sigură, stabilă și de viitor iar Academia de Poliție părea locul ideal pentru a-ți asigura acea stabilitate.

Șansa vieții mele a fost cunoașterea limbii germane din liceu, care m-a condus către Facultatea de Limbi Străine iar apoi mi-am dat seama că asta vreau să folosesc în viitoarea carieră – cunoștințele de limbă germană.

Imediat după terminarea facultății am plecat în Austria și, după 3 ani de locuit la Viena, am știut că asta trebuie să fac – să îmi folosesc cunoștințele acumulate în străinătate (într-o companie germană) din România.

C&B: Cum a influențat/influențează Criza Pandemică activitatea dumneavoastră și ce concluzii au rezultat?

Octavian-Constantin Olaru: Pentru mine, ultimii 2 ani au fost provocatori. A trebuit sa mă adaptez unui business tradițional, diferit de cel dintr-o multinațională și în același timp, a trebuit să ne adaptăm condițiilor atipice de lucru în timpul pandemiei.

Regulile se schimbau de la o zi la alta, nicio experiență anterioară nu ne-a pregătit pentru astfel de vremuri dificile, aș putea spune.

Teama de necunoscut, planificarea personalului în ture care sa nu se întâlnească, încrederea oamenilor și motivarea lor – sunt câteva exemple care au fost o adevărată provocare.
Cu toate acestea, ne-am adaptat destul de repede.

Am avut avantajul unei zone de business în care am putut lua decizii ușor, fără multe dezbateri interne, astfel încât întreaga activitate comercială sa fie desfășurată în condiții normale și sigure pentru toți cei implicați.

Personal, am realizat cât de importante sunt parteneriatele de afaceri locale în vremuri dificile, cât de mult contează încrederea și respectul reciproc în interiorul echipei cât și în mediul de afaceri românesc.

C&B: Ce sfat/sfaturi aveți pentru cei aflați la început sau  indeciși? 

Octavian-Constantin Olaru: Pe cei aflați la început, i-aș sfătui să nu se compromită, să nu  lucreze în medii toxice, indiferent de capcanele unor beneficii poleite cu aur sau unor câștiguri rapide.

Pe cei indeciși, îi încurajez să-și găsească fericirea și la locul de muncă, nu doar acasă. Dacă simt că nu se află în locul potrivit, să caute alternativa – ea există.

C&B: Vă rugăm să oferiți o definiție proprie pentru societatea, afacerile și carierele din România!

Octavian-Constantin Olaru: Cred că acronimul V.U.C.A se potrivește foarte bine societății, afacerilor și carierelor din România.

Volatilitatea, de exemplu, creșterea prețurilor la orice face subiectul multor discuții în ultima vreme, peste tot în lume și mai ales în România ultimelor luni.

Nesiguranța (uncertainty) – lipsa de predictibilitate, lipsa sentimentului de conștientizare și înțelegere a problemelor și evenimentelor, atât economice, sanitare cât și politice, ne fac să ne întrebam: oare deciziile pe care le luam, în carieră sau în afaceri, sunt cele corecte?

Complexitatea și volumul informației este enorm pentru cei care vor sa înceapă o afacere sau să și-o consolideze pe cea actuala. Este destul de complicat să-ți stabilești niște repere clare atât în carieră, cât și în business.

Ambiguitatea – nu știm ce ne rezerva viitorul, nici din punct de vedere economic, nici politic. Afacerile cu vechime și capital vor rezista, cele noi… destul de greu.

Clar, viitorul e nesigur, însă cred cu tărie în proverbul latin  “norocul aparține celor curajoși” – se potrivește foarte bine generației noastre.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here