Eugen Doga – Cand arta intalneste geniul

0

Cel mai cunoscut compozitor roman in viata, Eugen Doga este numele care defineste superlativul in orice arie muzicala pe care o experimenteaza. Recunoscut la nivel international, compozitorul a realizat lucrari de valoare nu numai in arta componistica, ci si in muzica de estrada, de film si de scena. Autor al celebrelor coloane sonore ale filmelor Satra si Lautarii, lui Eugen Doga i-a fost recunoscut talentul la nivel international, fiind inclus intr-un top realizat de History Rundown cu cele mai bune 200 de piese muzicale din toate timpurile, doua dintre piesele sale intrand in acest top. Astfel, in Top 200 Classical Music Pieces sunt incluse Gramofon (locul 83) si Mandra si tandra mea fiara (locul 94). El este, de asemenea, autorul mai multor compozitii originale in afara cinematografiei, realizand lucrari camerale si de balet, precum si cantece devenite slagare. Cea mai notabila apeciere a lucrarilor sale ramane, totusi, includerea Valsului sau in lista UNESCO, institutie care a decis ca Valsul lui Eugen Doga este una dintre cele patru capodopere muzicale ale secolului XX. Despre aceasta recunoastere, Eugen Doga marturiseste ca o simte ca pe o povara, pentru ca pune presiune pe ceea ce face, dorindu-si sa mentina in tot ceea ce realizeaza un nivel de performanta la fel de ridicat ca al celor distinse cu premii si incluse in randul capodoperelor.

Cariera compozitorului a inceput de pe vremea cand era student, fiind violoncelist la Orchestra Comitetului de Stat al R.S.S.M. pentru Televiziune si Radiodifuziune, devenind apoi profesor la Scoala de Muzica Stefan Neaga din Chisinau. A continuat sa creeze de-a lungul vietii sale muzica pentru peste 200 de filme, printre care cele mai sus amintite, dar si Nunta la palat, Singur in fata dragostei, Zece ierni pe o vara, Explozie cu efect intarziat, Durata zilei, Casa pentru Serafim sau Patul lui Procust. Printre genurile cinematografice, se numara si filmul de animatie, domeniu in care a realizat o piesa pentru Capra cu trei iezi.

Nascut in Ribnita, Republica Moldova, compozitorul Eugen Doga sustine ca este doar o intamplare nefericita ca il desparte de Romania micul Prut, pentru ca se simte roman, lucru care se reflecta si in lucrarile sale, realizand chiar si o piesa pentru Luceafarul lui Mihai Eminescu.

Cand vorbeste despre inspiratie, compozitorul foloseste frecvent termenul de scanteie, dar mai ales despre om, ca resursa a tuturor actelor creatoare, suficient in sine, capabil sa transforme scanteia intr-o opera de arta durabila, nemaifiind nevoie de suplimente. Imbratisand acest principiu, compozitorul defineste implicarea sa in familie ca fiind necesara si importanta, dar subliniaza faptul ca locul principal in viata sa il ocupa muzica. Despre sotie, vorbeste ca despre un partener de drum, alaturi de care poate realiza toate lucrurile telurice, ramanand ca pe scena sa fie prezenti doar autorul si rezultatul muncii sale. Vorbeste cu drag, in interviurile sale, despre amintirea parintilor, a mamei mai ales, mama fiind pentru dumnealui unul dintre putinele cuvinte sfinte.

Succesul venit odata cu Satra i-a adus oferte din toata lumea pentru a scrie muzica pentru film, fiind un moment cheie in cariera sa. De atunci, cariera lui a pornit pe o panta ascendenta,  fiind solicitat tot mai mult sa compuna muzica pentru filme. Realizarea filmului este descrisa de autorul coloanei sonore ca fiind un proces amplu si solicitant, care a depasit munca de compozitor, impreuna cu Loteanu reusind sa realizeze o comunitate in jurul filmului, impreuna cu care a lucrat si a obtinut rezultate remarcabile.

Eugen Doga vorbeste cu bucurie despre valoarea terapeutica a muzicii, spunand ca ea fie vindeca, fie omoara, in functie de tipul de muzica pe care il asculti, despre capacitatea muzicii valoroase de a reduce durerile si de a crea o lume imaginara, in care domina armonia si frumusetea sau despre efectul negativ al muzicii proaste, nearmonioase, voit brutale care agreseaza si creeaza nervozitati. Eugen Doga isi numeste muzica un curcubeu alb, constient fiind de paleta larga de nuante a muzicii sale, de valentele bogate cu care aceasta este imbogatita si de lumina pe care o raspandeste celor privilegiati sa-i asculte muzica.

Performantele in muzica ale lui Eugen Doga si prestigiul sau in lume sunt lucruri valoroase pentru Romania, iar discretia compozitorului nu face decat sa sporeasca frumusetea personalitatii sale si sa adauge un plus de farmec si mister muzicii sale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here