Ana Maria Stancu președinta Asociației E-Civis și fondatoarea RoboHub: “Lumea gândește pe termen scurt în România.”

0
Ana Maria Stancu, președinta Asociației E-Civis și fondatoarea RoboHub
Ana Maria Stancu, președinta Asociației E-Civis și fondatoarea RoboHub
[Total: 1    Average: 5/5]

Ana Maria Stancu este președinta Asociației E-Civis și fondatoarea RoboHub – un spațiu de programare și robotică pentru copii de toate vârstele și din toate mediile sociale. Lucrează în mediul ONG de peste 18 ani. A început ca voluntar și a ajuns director executiv al celui mai mare ONG civic din România, Asociația Pro Democrația, la doar 26 de ani. Entuziastă a noilor tehnologii, Ana-Maria a realizat primul joc video online despre activitatea Parlamentului României, a fondat RoboHub, predă lecții de educație civică cu roboți și acum doi ani a înființat și Bucharest Promo Robots, prima firmă de roboți umanoizi și de servicii din România. Anul acesta, cu ocazia Forumului European al Roboticii – eveniment unic pe care l-a adus pentru prima data în România – a fost aleasă și membră în Boardul euRobotics – asociația europeană de robotică civilă, fiind primul reprezentat în acest for din România, dar și din Europa de Est.

C&B: Cum a luat ființă #RoboHub?

Ana Maria Stancu: “RoboHub a plecat de la o revelație pe care am avut-o în timpul unei dezbateri a unei fundații de stânga din România, legată de impactul noilor tehnologii asupra grupurilor vulnerabile. În cadrul dezbaterii respective nu s-au prezentat cine știe ce date relevante despre România, nici foarte multe soluții în acest sens, însă m-a făcut să mă gândesc la experiența mea de ani de zile de lucru cu grupurile vulnerabile. Și mi-am dat seama că până atunci nu vedeam decât partea pozitivă și potențialul pentru bine al noilor tehnologii. Cealaltă parte a monedei, însă, nu era la fel de încântătoare. În România avem aproape jumătate din populație care trăiește la limita sărăciei și o rată extrem de mare de analfabetism funcțional. Dacă la această situație mai adăugăm și un decalaj privind accesul la noile tehnologii, situația peste câțiva ani va fi dezastruoasă.

În momentul acesta, deși s-a introdus materia TIC la gimnaziu, încă nu avem o politică coerentă privind educația digitală și cum pregătim copiii de astăzi, inclusiv pe cei din grupuri vulnerabile, pentru piața muncii a viitorului. Va fi o piață a muncii în care nu vei putea avea acces fără să ai niște cunoștințe minime de cum funcționează tehnologia.

Având în vedere experiența mea în advocacy în România și faptul că am lucrat cu grupuri vulnerabile au activat aceste idei în capul meu și, din fericire, exact în perioada respectivă, o multinațională din România făcea un concurs de proiecte pe această zonă. Și așa a ajuns #RoboHub de la o idee la un spațiu de robotică și programare pentru toți copiii.”

Ana Maria Stancu și accesul copiilor la tehnologie

C&B: Ce vă doriți de la acest proiect?

Ana Maria Stancu: “Este foarte simplu: să oferim acces tuturor copiilor la educație digitală. În acest moment finanțarea de care vă spuneam a luat sfârșit, ceea ce înseamnă că de anul acesta devenim un fel de întreprindere socială. Cursurile noastre costă 300 de RON, dar din prețul acestora nu acoperim doar chirie (avem sediu într-o zonă destul de scumpă, la Romană:p) și salarii, ci acoperim costuri legate și de accesul gratuit al copiilor cu bursa socială și costul cursurilor subvenționate – pentru copii ce vin din familii cu venituri sub 4000 RON/lună/familie.

Ne dorim sa mearga ideea aceasta, să avem suficienți cursanți cât să putem susține și partea gratuită și ne dorim ca acești copii din grupuri vulnerabile să aibă aceleași șanse ca și cei cu resurse financiare.”

C&B: Care erau viziunile dumneavoastră în copilărie/adolescență și care sunt acum?

Ana Maria Stancu: “În adolescență cred că eram destul de atipică: îmi plăcea și urmăream politica românească. Da, știu, o ciudată, haha. De aceea mi-am dorit și am și ajuns să urmez Facultatea de Științe Politice la SNSPA și apoi un master de Marketing politic, în paralel cu activitatea de aproape 10 ani la Asociația Pro Democrația.

Acum m-am depărtat de observarea zonei politice, pe de o parte pentru că mi se pare că totul se repetă fără să învățăm nimic, iar pe de altă parte, pentru că este extrem de obositor de urmărit. Totul este o criză, totul e urgent.

Dar, partea bună este că pot folosi toată experiența acumulată de-a lungul anilor în acest domeniu pentru a face advocacy acum pentru educație digitală. Cumva, această pasiune ciudată, m-a adus în momentul în care, cu experiența acumulată, pot face mai mult.”

C&B: Vă rugăm să ne povestiți o întâmplare/experiență pozitivă și una negativă legată de activitatea dumneavoastră!

Ana Maria Stancu: “Experiențe pozitive am avut foarte multe. În fiecare școală în care am fost, la fiecare zâmbet al copiilor când aud zgomotele unui pian cu fructe realizat de ei cu Micro:Bit. Este absolut fantastic să le vezi steluțele în ochi. Asta cred că le trebuie și la ore, steluțe în ochi și drag de a învăța ceva care în mod normal este greu, abstract și obositor.

Partea cea mai grea este să văd că nu există interes, că lumea gândește pe termen scurt în România. Există foarte multe companii care oferă sponsorizări pentru evenimente cu liceeni sau studenți, pentru ca au un return of investment mult mai rapid. Însă dacă vorbești de zona de vârsta mai jos de liceu, deja nu mai doresc să facă investiții, pentru că termenul de recuperare a acestei investiții este mult prea lung și, până la urmă, nu au nici o garanție că acei copii vor lucra vreodată la ei. Ce nu văd, însă, este că dacă nu se întâmplă ceva acum – când piața de IT deja are un minus de aproape 25-30% și se bat companiile pe resursa umană – peste câțiva ani se vor afla într-o situație foarte grea, căci dacă nu lărgești baza, nu ai de unde să ai mai mulți angajați care să fie capabili să folosească noile tehnologii.”

C&B: Ce le recomandați celor care doresc să dezvolte proiecte similare?

Ana Maria Stancu: “În primul rând, nu le recomand să dezvolte proiecte similare. Am prieteni care îmi scriu că vor să facă ce fac eu și le zic că nu totul este așa cum se vede pe Facebook. Este extrem de greu. Nu ai cash flow permanent, este foarte dificil să angajezi oameni pentru că nu știi ce venituri vei avea de la o lună la alta, nu știi dacă vei mai câștiga proiecte sau sponsori. Practic, nu știi dacă peste o lună vei mai putea face ce faci azi.

Piața de cursuri de robotică și programare este suprasaturată, din punctul meu de vedere, în București, însă în provincie avem o altă problemă: părinții nu sunt încă educați în zona aceasta a noilor tehnologii, pentru a înțelege că copii lor au nevoie de astfel de cursuri. Așa că, să începi o astfel de inițiativă la nivel local fără o finanțare, ar fi, din punctul meu de vedere, extrem de greu.”

C&B: Cum se raportează proiectul dvs la societatea, afacerile și carierele din România!

Ana Maria Stancu: “Probabil sunt mulți care vor spune că Ministerul Educației ar trebui să se ocupe de partea asta, însa nu cred lucrul ăsta în totalitate. Ministerul a introdus cursul de TIC – suntem a patra țară din Uniunea Europeană care l-a introdus la gimnaziu – deci este un lucru foarte bun. Mai are de lucru la instruirea profesorilor să îl predea și la oferirea instrumentelor necesare la clasă, însă se face ceva. Dar nu cred că numai instituțiile statului sunt responsabile. Cred că și companiile trebuie să se implice. Până la urmă statul le pune niște baze, însă este absurd să te aștepți să îi pregătească pentru piața de muncă a viitorului, pentru că este foarte greu, lucrurile se mișcă cu o rapiditate extraordinară, greu de urmărit chiar și pentru zona privată. Eu cred în comunitate și în binele făcut de întreaga comunitate: stat, ONG-uri, firme private, familie și în implicarea fiecăruia în parte în acest efort. Altfel, fiecare pe zona lui, nu cred că se poate.”

Primul joc video online despre activitatea Parlamentului României
Primul joc video online despre activitatea Parlamentului României

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here